Min bog

Det skal være nemmere at reflektere over hverdagen, og det skal være nemmere at styrke samspil og relationer.

Derfor skrev jeg sammen med børnepsykolog Margrethe Brun Hansen bogen ”Blik for samspillet”, der er en guide til at styrke jeres perspektivanalyser og løfte jeres kompetencer, når det gælder mentalisering og relationer. Bogen er målrettet det pædagogiske personale i dagtilbuddene.

Som forsker og ph.d. Louise Klinge skriver i bogens forord: “Forfatterne bidrager til at styrke læserens indsigt i mennesker – store som små – og vores relationer til hinanden, og samtidig beriges man af, at bogen er både fængende, rørende og praktisk anvendelig.”   

Da Gyldendals Pædagogisk Bogklub havde ”Blik for samspillet” som månedens bog, forklarede de i deres beskrivelse, hvad bogen kan give jer:

“… en enkel og praktisk metode til at evaluere og udvikle de mange samspil, der hver dag finder sted…

… en praktisk arbejdsbog, hvor der er plads til at notere tanker og refleksioner …

… et genkendeligt og let forståeligt udgangspunkt for at tale om, hvordan samspillet i hverdagen fungerer …”

I får i bogen over 100 praksisfortællinger, hvoraf 35 er visuelle situationer, der indfanger forskellige hverdagssamspil.

Blik for samspillet” kan sagtens læses af pædagoger alene, men bogen fungerer allerbedst som grundlag for fælles dialoger og udviklingsarbejde.

Pædagog og arbejdsmiljørepræsentant

“Jeg var helt høj efter læsningen af Sofies og Margrethes inspirerende bog. Bogen tager fat i det mest essentielle: vores ageren som pædagogisk personale. Hoved fokus er på refleksion i den pædagogiske praksis, og det stemmer ligeledes utroligt godt overens med vores rolle som faglige fyrtårne. Den kan med lethed anvendes som et ideelt værktøj i arbejdet hermed.

Alle ansatte burde være så privilegerede at få denne bog, da den både er meget enkel og let anvendelig.

Jeg giver hermed alle bogens 274 sider min varmeste anbefaling.”

Hanne C. Markussen, pædagog og arbejdsmiljørepræsentant

Greve dagpleje

“Blik for samspillet er en meget velskrevet og let forståelig bog. Med sine tegninger, praksisfortællinger og generelle beskrivelse af det pædagogiske relationsarbejde bidrager den som egnet pædagogisk opslagsværk og redskab i både institutioner og dagpleje.

Det er en bog, der giver tydeligt blik for det enkelte barns behov, og hvordan handlinger fra omverden påvirker børnenes udvikling og trivsel.”

Bente Søfeldt, dagplejepædagog i Greve

Bogen kan du købe hos  forlaget.

Og læse mere om bogen på Yndlingsunger.dk

Lidt ord om bogens fem fokusområder:

Følelser
Børn kommer til verden med potentiale til at lære at regulere deres følelser. I samspil med de voksne skal de lære at genkende, regulere og bearbejde deres følelser. Og ikke mindst genkende andres følelser. Alt sammen så de kan trives og blive socialt kompetente.

Mestring
Børn fødes med en nysgerrighed på at lære verden at kende – især i de første år af livet. Det mod og den virkelyst, barnet møder verden med, påvirkes i høj grad af, hvordan barnets vigtige voksne møder dem.

Sprog
Måden, vi taler til og med hinanden på, påvirker i høj grad vores forhold til hinanden. Vores betoning og det, vi fokuserer på, har stor betydning for børnene. 

Forældresamarbejde
Forældrene er de vigtigste personer i børnenes liv. Derfor er vores tilgang til forældrene væsentlig. Vores tanker og ord om forældrene påvirker i høj grad, hvordan vi møder og samarbejder med dem. 

Personalesamarbejde
Hvordan vi som personale har det med hinanden, påvirker i høj grad børnenes hverdag og det læringsmiljø, vi tilbyder dem. Derfor er vores samarbejde også vigtigt for børnene.

Det skal være nemmere at reflektere over hverdagen, og det skal være nemmere at styrke samspil og relationer.

Derfor skrev jeg sammen med børnepsykolog Margrethe Brun Hansen bogen ”Blik for samspillet”, der er en guide til at styrke jeres perspektivanalyser og løfte jeres kompetencer, når det gælder mentalisering og relationer. Bogen er målrettet det pædagogiske personale i dagtilbuddene.

Som forsker og ph.d. Louise Klinge skriver i bogens forord: “Forfatterne bidrager til at styrke læserens indsigt i mennesker – store som små – og vores relationer til hinanden, og samtidig beriges man af, at bogen er både fængende, rørende og praktisk anvendelig.”

Da Gyldendals Pædagogisk Bogklub havde ”Blik for samspillet” som månedens bog, forklarede de i deres beskrivelse, hvad bogen kan give jer:

“… en enkel og praktisk metode til at evaluere og udvikle de mange samspil, der hver dag finder sted…   

 … en praktisk arbejdsbog, hvor der er plads til at notere tanker og refleksioner …                             

… et genkendeligt og let forståeligt udgangspunkt for at tale om, hvordan samspillet i hverdagen fungerer …”

I får i bogen over 100 praksisfortællinger, hvoraf 35 er visuelle situationer, der indfanger forskellige hverdagssamspil.

Blik for samspillet” kan sagtens læses af pædagoger alene, men bogen fungerer allerbedst som grundlag for fælles dialoger og udviklingsarbejde.

Bogen kan du købe hos  forlaget.

Og læse mere om bogen på Yndlingsunger.dk

Lidt ord om bogens fem fokusområder:

Følelser
Børn kommer til verden med potentiale til at lære at regulere deres følelser. I samspil med de voksne skal de lære at genkende, regulere og bearbejde deres følelser. Og ikke mindst genkende andres følelser. Alt sammen så de kan trives og blive socialt kompetente.

Mestring
Børn fødes med en nysgerrighed på at lære verden at kende – især i de første år af livet. Det mod og den virkelyst, barnet møder verden med, påvirkes i høj grad af, hvordan barnets vigtige voksne møder dem.

Sprog
Måden, vi taler til og med hinanden på, påvirker i høj grad vores forhold til hinanden. Vores betoning og det, vi fokuserer på, har stor betydning for børnene. 

Forældresamarbejde
Forældrene er de vigtigste personer i børnenes liv. Derfor er vores tilgang til forældrene væsentlig. Vores tanker og ord om forældrene påvirker i høj grad, hvordan vi møder og samarbejder med dem. 

Personalesamarbejde
Hvordan vi som personale har det med hinanden, påvirker i høj grad børnenes hverdag og det læringsmiljø, vi tilbyder dem. Derfor er vores samarbejde også vigtigt for børnene.

Pædagog og arbejdsmiljørepræsentant

“Jeg var helt høj efter læsningen af Sofies og Margrethes inspirerende bog. Bogen tager fat i det mest essentielle: vores ageren som pædagogisk personale. Hoved fokus er på refleksion i den pædagogiske praksis, og det stemmer ligeledes utroligt godt overens med vores rolle som faglige fyrtårne. Den kan med lethed anvendes som et ideelt værktøj i arbejdet hermed.

Alle ansatte burde være så privilegerede at få denne bog, da den både er meget enkel og let anvendelig.

Jeg giver hermed alle bogens 274 sider min varmeste anbefaling.”

Hanne C. Markussen, pædagog og arbejdsmiljørepræsentant

Greve dagpleje

“Blik for samspillet er en meget velskrevet og let forståelig bog. Med sine tegninger, praksisfortællinger og generelle beskrivelse af det pædagogiske relationsarbejde bidrager den som egnet pædagogisk opslagsværk og redskab i både institutioner og dagpleje.

Det er en bog, der giver tydeligt blik for det enkelte barns behov, og hvordan handlinger fra omverden påvirker børnenes udvikling og trivsel.”

Bente Søfeldt, dagplejepædagog i Greve