Læringstilgang

Det skal være nemt at reflektere og lære….

Derfor hjælper jeg jer med at gå på opdagelse i jeres hverdag og styrke jeres relationer.

Som faciliterende underviser er jeg særlig opmærksom på, at

  • tryghed er vigtigt for vores mulighed for at lære
  • de personer, der er aktive, er dem, der lærer mest
  • fortællinger skaber billeder i hjernen, og øger opmærksomheden

Hverdagen
Hverdagens fortællinger giver os mulighed for at “gå på besøg” i en anden kontekst og holde problemstillinger, “elefanter” og dilemmaer “en meter fra kroppen”. Det er mindre sårbart, og vi bliver ikke følelsesmæssigt overvældet. Herefter kan vi “tage hjem igen”, og med “nye briller” forholde os til vores egen hverdag.

Med fortællinger fra hverdagen, som fx fejlopmåling af hestefoder, eller når julestjerner ikke er flettet, som de plejer og meget mere, zoomer vi ind på jeres hverdag. Og med forskellige teoretiske linser og greb går vi sammen på opdagelse i jeres hverdag.

Når vi zoomer ind på konkrete samspil opdager vi ofte, at vi måler os selv på intentionen, men at vi måler andre på deres adfærd. Med brug af perspektivanalyser i forskellige samspil, går vi på opdagelse i personernes tanker, behov, følelser og intentioner. Vi træner vores mentaliseringsmuskel, som er afgørende for at være relationskompetent.

Autopilot adfærd
Vores autopilot adfærd bliver sat under lup – den ubevidste, ukritiske adfærd (og nødvendige). Vi zoomer ind på konkrete samspil og undersøger bl.a.:

  • Hvordan påvirker jeg mine omgivelser?
  • Hvordan bliver jeg påvirket af mine omgivelser?
  • Hvad tænker jeg om de mennesker, som jeg har samspil med?
  • Hvornår er jeg “chaufføren” og er bevidst om min adfærd, og hvornår er det mine følelser, impulser og vaner, der styrer?

Det skal være nemt at reflektere og lære….

Derfor hjælper jeg jer med at gå på opdagelse i jeres hverdag og styrke jeres relationer.

Som faciliterende underviser er jeg særlig opmærksom på, at

  • tryghed er vigtigt for vores mulighed for at lære
  • de personer, der er aktive, er dem, der lærer mest
  • fortællinger skaber billeder i hjernen, og øger opmærksomheden

Hverdagens fortællinger giver os mulighed for at “gå på besøg” i en anden kontekst og holde problemstillinger, “elefanter” og dilemmaer “en meter fra kroppen”. Det er mindre sårbart, og vi bliver ikke følelsesmæssigt overvældet. Herefter kan vi “tage hjem igen”, og med “nye briller” forholde os til vores egen hverdag.

Med fortællinger fra hverdagen, som fx fejlopmåling af hestefoder, eller når julestjerner ikke er flettet, som de plejer og meget mere, zoomer vi ind på jeres hverdag. Og med forskellige teoretiske linser og greb går vi sammen på opdagelse i jeres hverdag.

 

Vi har alle blinde vinkler. Og ingen af os har øjne i nakken, og kun det, som vi giver opmærksomhed, får adgang til vores bevidsthed. Når vi ønsker at udvikle os, kan andres blik på vores adfærd give os værdifulde indsigter.

Når et forløb afsluttes overdrages ”tøjlerne til elefanterne” til jer. Det er vigtigt løbende at støve hverdagen af, og undersøge om der er kommet nye “elefanter” til, og om de indfangede ”elefanter” fortsat er for enden af tøjlerne.

Ellers kommer jeg gerne igen, og hjælper jer med at indfange dem.

Vi måler ofte os selv på intentionen,
men vi måler andre på deres adfærd.

Vi har hver vores forståelse af,
hvordan verden hænger sammen,
da vi har forskellige værdier og erfaringer.

Det paradoksale er, at vi nemt kan komme til
at overføre vores egne værdier og verdensbillede til
den anden – og vurdere den andens adfærd uden dialog.

Nysgerrig og åben dialog er nøglen
til forståelse af intentionen hos andre.
Det kræver, at vi sætter parentes om os selv,
og går over broen til den anden.

Det er helt sikkert, at det er nemmere
at skrive disse ord end at praktisere dem.
Jeg guider jer gerne.